Čj.:  Š 1/2022
Platnost dokumentu:  od 1.9.2022

Obsah:

  1. Identifikační údaje o škole
  2. Obecná charakteristika školy
  3. Podmínky vzdělávání
  4. Vzdělávání dětí se speciálními potřebami
  5. Organizace vzdělávání
  6. Charakteristika vzdělávacího programu
  7. Vzdělávací obsah
  8. Evaluační systém

 

  1. Identifikační údaje o škole

Název školy: Mateřská škola, Praha 4, Vejvanovského 1610

Sídlo: Vejvanovského 1610, Praha 4, PSČ: 149 00

Právní forma: příspěvková organizace

IČO: 63863361

EMAIL : reditelka@msvejvanovskeho.cz

Telefon: 272 916 080

Ředitelka školy: Bc. Dita Balcarová

Zřizovatel:   Městská část Praha 11 se sídlem Ocelíkova 672/1, Praha 11

                     PSČ 149 41 Praha 415

IČO: 00231126

Zpracovala: ředitelka školy ve spolupráci s pedagogickým kolektivem

Projednáno a schváleno na pedagogické radě: 29.8. 2022

Platnost dokumentu: od 1.září  2022

Dokument bude průběžně ověřován a doplňován.

 

  1. Obecná charakteristika školy

Mateřská škola, je čtyřtřídní pavilónová školka uprostřed pražského sídliště Jižní Město. Snadno dostupná MHD (metro, autobus).

Její historie sahá až do roku 1980, kdy byla otevřená pro 140 dětí, a celý komplex sloužil pro dvě samostatné mateřské školy. Objekt mateřské školy se skládá ze čtyř pavilónů, ve kterých jsou třídy. Pátý pavilón, který k mateřské škole náleží, je pavilón hospodářský, kde se nachází kancelář ředitelky, sborovna a velká kuchyň.

V roce 1991 byly obě mateřské školy sloučeny a v současné době v komplexu působí pouze jedna mateřská škola. Prostory druhé budovy dnes využívá rodinný klub BENJAMÍN.

Mateřská škola je čtyřtřídní a její kapacita je 91 dětí a je plně obsazena. Ve dvou třídách jsou děti ve věku 3-4 let, v jedné 4-6 a v jedné ve věku 5-6 (popř. do 7 let – děti s odkladem školní docházky).  Ve všech třídách je materiální a hygienické vybavení, které odpovídá potřebám dané věkové skupiny. Třídy jsou věkově smíšené, zpravidla jedna třída je předškolní.

Škola má přiznanou právní subjektivitu od roku 1994 a je příspěvkovou organizací.

V organizaci pracuje 9 pedagogických pracovnic – ředitelka + učitelky, provozní zaměstnankyně – školnice-pradlena, školník, uklízečka a asistentka ředitele a 4 zaměstnanci školní jídelny: vedoucí ŠJ, dvě kuchařky a 1 pomocná síla.

V letech 2001 – 2007 prošla budova postupnou, ale rozsáhlou rekonstrukcí. Byla modernizována kuchyň a její zařízení, dětská sociální zařízení, vzduchotechnika a v neposlední řadě bylo provedeno zateplení celé budovy, včetně výměny dřevěných oken za plastová. Modernizací prošla též přilehlá školní zahrada, na které je umístěno několik moderních herních prvků, které odpovídají normám Evropské unie. K vycházkám využívají učitelky i nedalekého lesoparku.

Třídy jsou vybavené vhodnými učebními pomůckami a hračkami. Současný stav vybavení a rozvržení prostor mateřské školy poskytuje podle hodnocení kontrolních orgánů (ČŠI, Hygienické stanice hl. m. Prahy a zřizovatele MČ Praha 11) vyhovující zázemí pro děti a jejich rodiče.

Samozřejmostí je úzká spolupráce s klinickým logopedem, který do školy dochází. Též úzce spolupracujeme s PPP a SPC.

 

  1. Podmínky vzdělávání

3.1 Věcné podmínky

Mateřská škola má čtyři třídy. Do roku 2021 prošly všechny třídy rozsáhlou modernizací. Každá třída má hernu s kobercem (sloužící i jako ložnice) a pracovnu se stolečky, která je využívána též jako jídelna. Třídy jsou prostorné a světlé, barevně vymalované. Všechny třídy byly v uplynulých pěti letech kompletně modernizovány-nábytek, podlahové krytiny, stoly a židle, skříně na lůžkoviny, kryty na topení. Do všech tříd byla postupně pořízena nová lehátka odpovídající počtu dětí.

Dětský nábytek i lehátka odpovídají počtu dětí, antropometrickým a hygienickým požadavkům.

Děti mají k dispozici dostatečné množství hraček, didaktických pomůcek, náčiní i materiálu ke vzdělávání. Vše je postupně obnovováno a doplňováno.

Ke každé třídě náleží hygienické zařízení, které odpovídá antropometrickým požadavkům a přípravna jídel. Dětské umývárny prošly též modernizací – nové pořadníky na ručníky a kryty na topení. Nově jsme instalovali bezdotykové dávkovače mýdla.

Šatny dětí jsou vybavené novým nábytkem na odkládání oděvů a obuvi. Jsou zde i informační tabule pro rodiče a nástěnky, na kterých děti vystavují své výtvory.

Mateřská škola má rozlehlou oplocenou zahradu, která od roku 2013 prošla rozsáhlou revitalizací. Má tři pískoviště, mlhoviště, nové multifunkční hřiště a několik moderních herních prvků, které odpovídají normám EU. Je zde nový chodník, na kterém je nově vytvořené dopravní hřiště + edukační prvky. Zahrada je dostatečné vybavená hračkami na písek, koloběžkami, odrážedly. Děti mají dostatek prostoru si zde vytvářet hrací koutky, včetně lesíka, kde jsou nově instalovány nové herní prvky (lavičky souprava stolu a sedaček, dětská kuchyňka a dětský ponk, ale též dřevěná pexesa s obrázky stromů a zvířat, prohazovadlo) který děti využívají pro své hry. Byl zde vytvořený vrbičkový tunel.

Do školní kuchyně byl pořízen nový konvektomat, který zajistí přípravu plnohodnotné stravy v rámci projektu „Zdravá školní jídelna“.

Též proběhla modernizace prádelny.

Záměry do budoucna

  • Postupná modernizace školní kuchyně-pokračování
  • Životospráva

Dětem je 3x denně poskytovaná plnohodnotná a vyvážená strava. Při skladbě jídelníčku je důsledně dodržován spotřební koš, který je dán vyhláškou 107/2005 Sb. Stravování zajišťuje naše školní kuchyně.

Pitný režim je důsledně dodržován. Na každé třídě je dětem k dispozici barel s čistou vodou a neslazený ovocný čaj. Na školní zahradě je pitný režim zajištěn z nerezového pítka.

Mateřská škola je od prosince 2019 držitelem certifikátu „Zdravá školní jídelna“.

Denní řád je zajištěn tak, aby byl dostatečně flexibilní, aby respektoval individuální potřeby dětí a umožňoval střídání doby činnosti a odpočinku. Doba odpočinku je přizpůsobena věku a individuálním potřebám dětí. Nutit děti ke spánku je nepřípustné.

Děti mají denně dostatečně dlouhý pobyt venku (dopoledne i odpoledne), k čemuž využívají nejen školní zahradu, ale i vycházky do okolí mateřské školy, popř. nedaleký lesopark.

 

3.3 Psychosociální podmínky

V mateřské škole je dětem vytvářeno takové prostředí, aby se zde cítily spokojeně a bezpečně, na čemž se podílejí všichni zaměstnanci školy. Všechny děti v naší mateřské škole mají stejná práva, stejné možnosti i stejné povinnosti. Nikdo není zvýhodňován. Je respektována osobní svoboda a volnost dětí, která je v souladu s pravidly soužití v MŠ.

Nově příchozí děti mají možnost se postupně adaptovat na nové prostředí, dospělé i situaci. Máme vytvořený adaptační program, se kterým jsou seznámeni i rodiče. Pedagogové se snaží o nenásilnou komunikaci s dítětem, jejímž cílem je navození vzájemného vztahu důvěry a spolupráce. Nezdravé soutěžení není součástí činností. Převaha pozitivního hodnocení a pochvaly je samozřejmostí. Paní učitelky zařazují kooperativní činnosti, ale též se učí děti pracovat samostatně. V dětech rozvíjíme vzájemnou toleranci, ohleduplnost, pomoc jednoho druhému a radost ze společných prožitků. Pedagogové se dostatečně věnují vztahům ve třídě, nenásilně v dětech podporují sociální cítění a vytváření vzájemných pozitivních vztahů.

  • Organizace

Denní řád je natolik flexibilní, aby umožňoval reagovat na individuální možnosti dětí a jejich momentální potřeby. Do denního programu jsou pravidelně zařazovány zdravotní, pohybové a relaxační aktivity. Pedagogové uplatňují individuálně přizpůsobený adaptační režim. Spontánní a řízené činnosti jsou vyvážené. Denní program poskytuje dětem dostatek času i prostoru pro spontánní hru, tak aby měly možnost ji dokončit popř. v ní pokračovat později. Pedagogové vytvářejí dětem podmínky pro individuální, skupinové a frontální činnosti.

Je respektováno soukromí dětí (i při osobní hygieně). V případě potřeby mají děti možnost se uchýlit do klidného koutku a společných aktivit se neúčastnit. Plánování všech aktivit vychází z potřeb a zájmů dětí, tak aby vyhovovaly individuálním vzdělávacím potřebám a možnostem dětí.

Pro veškeré činnosti mají děti vhodné materiální podmínky.

Nejsou překračovány stanovené počty dětí. Ke spojování tříd dochází pouze z vážných organizačních důvodů.

 

3.5 Řízení mateřské školy

Organizace je řízená ředitelkou školy, která stanovuje jasná pravidla a kompetence zaměstnanců organizačním řádem, směrnicemi, příkazy a pokyny.

Ve škole funguje efektivní informační systém, 1x měsíčně se koná provozní porada všech zaměstnanců, čtvrtletně se koná pedagogická porada, dále pak porady dle potřeb školy.

Ředitelka vytváří ovzduší vzájemné důvěry a tolerance, zapojuje spolupracovnice do řízení mateřské školy, ponechává jim dostatek pravomocí a respektuje jejich názor, podporuje je a motivuje k rozhodování o zásadních otázkách školního programu. Dbá na chování pedagogů, aby jednali a pracovali profesionálním způsobem v souladu se společenskými pravidly, pedagogickými a metodickými zásadami výchovy a vzdělávání předškolních dětí.

Je zde zcela preferovaná týmová práce. Ředitelka školy kontroluje a vyhodnocuje práci všech zaměstnanců. Kontrolní, hospitační a evaluační činnosti zahrnují všechny stránky chodu MŠ tak, aby byly smysluplné, užitečné a plánování pedagogické práce vycházelo z analýzy práce a bylo využíváno zpětné vazby.

Všechny učitelky se podílejí na vypracování ŠVP. Mateřská škola spolupracuje se zřizovatelem a dalšími orgány státní správy a samosprávy. Úspěšná je též spolupráce s nejbližšími základními školami a s PPP, či SPC.

Záměr do budoucna:

  • stálé posilování stabilního a fungujícího týmu kvalifikovaných pedagogických i nepedagogických pracovníků a též posilování kultury školy
  • Personální a pedagogické zajištění

Provoz školy zajišťuje devět pedagogických pracovnic, z toho osm na plný úvazek a jedna 0,4 úvazku – posílení vycházek a odpolední služba. Práci s dětmi cizinců se věnuje asistentka pedagoga. Dále provoz zajišťují provozní pracovnice, školnice, školník, uklízečka a pradlena, asistentka ředitelky a školník, čtyři zaměstnanci školní kuchyně (hospodářka školní jídelny a kuchařky). Pedagogické pracovnice jsou plně kvalifikované, dvě z nich mají vysokoškolské vzdělání. Ředitelka sleduje a podporuje další profesní růst pedagogických pracovnic a vytváří podmínky pro jejich další vzdělávání v rámci možností školy.

Služby pedagogů jsou organizovány takovým způsobem, aby byla vždy a při všech činnostech zajištěna optimální pedagogická péče o děti.

Dle možností a podmínek školy je zajištěno překrývání přímé pedagogické činnosti učitelů ve třídě, optimálně alespoň v rozsahu dvou a půl hodiny. Celý pracovní tým funguje na základě jasně vymezených a společně vytvořených pravidel.

Je kladen důraz na růst firemní kultury.

Všichni zaměstnanci vždy jednají, chovají se a pracují profesionálním způsobem (v souladu se společenskými pravidly a pedagogickými a metodickými zásadami výchovy a vzdělávání předškolních dětí).

Se školou spolupracuje logopedka, která u dětí provádí depistáž a spolupracuje s logopedickými asistentkami z řad našich pedagogů.

 

3.7 Spoluúčast rodičů

Snahou kolektivu zaměstnanců je získávání rodičů dětí ke spolupráci a k vytváření vzájemného porozumění a důvěry při společné výchově jejich dětí. Cílem je oboustranná důvěra, otevřenost, porozumění, ochota spolupracovat. Při komunikaci jednají pedagogové s rodiči individuálně, slušně, taktně a diskrétně.

Rodiče jsou informování prostřednictvím třídních schůzek, webových stránek, informačních letáků, nástěnek, emailů,v rámci úředních hodin ředitelky školy a nově prostřednictvím elektronické nástěnky „LYFLE“.

Pedagogové pravidelně konzultují s rodiči prospívání jejich dítěte i jeho individuální pokroky.

Soukromé údaje i data o dětech jsou chráněna před zneužitím vnitřními předpisy MŠ, zaměstnanci jsou si vědomi zásad ochrany osobních údajů a mlčenlivosti o důvěrných informacích.

Od května 2018 je vše ošetřeno v rámci obecného nařízení o ochraně osobních údajů GDPR.

Rodiče mají možnost podílet se na dění v mateřské škole, účastnit se jednotlivých akcí pořádaných školou právě pro děti a jejich rodiče /Besídky, Jarmarky, Zamykání zahrádek, Masopust, Country zahrada, Slavnostní akademie,…/.

Při MŠ funguje dobrovolné sdružení – Klub přátel školy, které zastupuje zájmy dětí a rodičů naší MŠ a významně se finančně se podílí na pořádání kulturních, sportovních a jiných akcí pro děti, jako jsou divadelní představení, Mikulášská besídka pro děti, atd.

Záměry do budoucna:

  • spolupráci s rodiči stále rozvíjet a zlepšovat, tak aby byla přínosem pro spokojenost dětí a jejich rodičů v naší MŠ

 

  1. Vzdělávání dětí se speciálními potřebami

4.1.Podmínky pro vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami

ŠVP vychází RVP PV. Ve své základní koncepci respektuje individuální potřeby a možnosti dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami.

Dítětem se speciálními vzdělávacími potřebami je dítě, které k naplnění vzdělávacích možností, nebo k uplatnění a užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření.

Podpůrná opatření jsou podle organizační, pedagogické a finanční náročnosti rozčleněna do pěti stupňů. Podpůrná opatření prvního stupně uplatňují pedagogové i bez školského poradenského zařízení (ŠPZ)na základě plánu pedagogické podpory (PLPP). Opatření 2-5 stupně lze uplatnit pouze s doporučením ŠPZ. Začlenění podpůrných opatření do jednotlivých stupňů stanoví vyhláška č.27/2016Sb.

Škola zajišťuje v případě potřeby k dítěti se speciálními vzdělávacími potřebami personální obsazení dle RVP PV a odpovídající vzdělávací metody a prostředky, které jsou v souladu se stanovenými podpůrnými opatřeními. Velmi významnou úlohou při rozvoji osobnosti dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami zaujímá rodina a její úzká spolupráce a komunikace se školou.

Poskytování podpůrných opatření prvního stupně

Před zahájením poskytování podpůrných opatření prvního stupně zpracuje škola plán pedagogické podpory dítěte.(viz příloha)

Poskytování podpůrných opatření prvního stupně škola průběžně vyhodnocuje. Nejpozději po 3 měsících od zahájení poskytování podpůrných opatření poskytovaných na základě plánu pedagogické podpory škola vyhodnotí, zda podpůrná opatření vedou k naplnění stanovených cílů. Není-li tomu tak, doporučí škola zákonnému zástupci dítěte využití poradenské pomoci ŠPZ.

Do doby zahájení poskytování podpůrných opatření druhého až pátého stupně na základě doporučení ŠPZ poskytuje škola podpůrná opatření prvního stupně na základě plánu pedagogické podpory.

S plánem pedagogické podpory seznámí škola zákonné zástupce dítěte a všechny další pedagogické pracovníky podílející se na provádění PLPP.

Postup před přiznáním podpůrných opatření druhého až pátého stupně

Ředitelka školy odpovídá za spolupráci se školským poradenským zařízením v souvislosti s doporučením podpůrných opatření dítěti se speciálními vzdělávacími potřebami, které posoudí zařazení do konkrétního stupně podpůrných opatření dle aktuálního zdravotního stavu a charakteru obtíží, které mají dopad na jeho vzdělávání.

ŠPZ je součinné se školou, zákonnými zástupci dítěte.

ŠPZ vydává zprávu nebo doporučení pro účely stanovení podpůrných opatření pro vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami. (viz příloha)

Postup při poskytování podpůrných opatření druhého až pátého stupně

Podpůrná opatření škola poskytuje bezodkladně po obdržení doporučení školského poradenského zařízení a udělení písemného informovaného souhlasu zákonného zástupce dítěte.

 

4.2       Jazyková příprava dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka

Děti-cizinci a děti, které pocházejí z jiného jazykového a kulturního prostředí, potřebují podporu učitele mateřské školy při osvojování českého jazyka. Pokud rodiče sami neovládají český jazyk na úrovni rodilého mluvčího, nemohou své děti v poznávání českého jazyka přímo podpořit a děti se ocitají ve znevýhodněné pozici. Je třeba věnovat zvýšenou pozornost tomu, aby dětem s nedostatečnou znalostí českého jazyka začala být poskytována jazyková podpora již od samotného nástupu do mateřské školy. Při práci s celou třídou je třeba mít na vědomí, že se v ní nacházejí i děti, které se český jazyk učí jako druhý jazyk, uzpůsobit tomu didaktické postupy a děti cíleně podporovat v osvojování českého jazyka.

Mateřské školy poskytují dětem s nedostatečnou znalostí českého jazyka jazykovou přípravu pro zajištění plynulého přechodu do základního vzdělávání.

Zvláštní právní úprava platí pro mateřské školy, kde jsou alespoň 4 cizinci v povinném předškolním vzdělávání v rámci jednoho místa poskytovaného vzdělávání (v případě lesní mateřské školy v jednotlivém území, kde zejména probíhá pedagogických program a kde má škola zázemí). V takovém případě zřídí ředitel mateřské školy skupinu nebo skupiny pro bezplatnou jazykovou přípravu pro zajištění plynulého přechodu do základního vzdělávání v souladu s vyhláškou č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů. Vzdělávání ve skupině pro jazykovou přípravu je rozděleno do dvou nebo více bloků v průběhu týdne.

Ředitel mateřské školy může na základě posouzení potřebnosti jazykové podpory dítěte zařadit do skupiny pro jazykovou přípravu rovněž jiné děti, než jsou cizinci v povinném předškolním vzdělávání, pokud to není na újmu kvality jazykové přípravy.

Při přechodu na základní školu by děti s nedostatečnou znalostí českého jazyka měly mít takové jazykové a sociokulturní kompetence v českém jazyce, které jim umožní se zapojit do výuky a dosáhnout školního úspěchu.

Podpůrným materiálem při vzdělávání dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka je Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro povinné předškolní vzdělávání, který lze využívat při individualizované práci s dětmi s nedostatečnou znalostí českého jazyka již od nástupu do mateřské školy.

 

4.3. Vzdělávání dětí nadaných

Za nadané dítě se považuje především dítě, které při adekvátní podpoře vykazuje ve srovnání s vrstevníky vysokou úroveň v jedné či více oblastech rozumových schopností, v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech.

Zjišťování mimořádného nadání včetně vzdělávacích potřeb dítěte provádí školské poradenské zařízení ve spolupráci se školou.

 Nadanému dítěti je možné rozšířit obsah vzdělávání v dané oblasti.

Na základě doporučení ŠPZ a vyjádření zákonného zástupce dítěte lze dítě vzdělávat dle individuálního vzdělávacího plánu, který vychází ze ŠVP.

IVP škola zpracuje bezodkladně (nejpozději do 1 měsíce ode dne, kdy škola obdržela doporučení).

IVP může být v průběhu školního roku doplňován a upravován.

 

4.4 Vzdělávání dětí od dvou do tří let

Předškolní vzdělávání lze organizovat pro děti od dvou let věku s přihlédnutím k jejich specifikům psychického i fyzického vývoje.

Podmínky vzdělávání reagují na specifika vývoje dětí od 2 do 3let, jejich individuální potřeby, zájmy a možnosti.

Péče o děti od dvou do tří let musí být organizačně a provozně zajištěna v souladu s platnými právními předpisy. ( 561/2004Sb.; 563/2004;258/2000 Sb.      , 14/2005Sb.;27/2016Sb., 410/2005Sb.)

Do mateřské školy se přednostně přijímají děti, které před začátkem školního roku dosáhnou nejméně třetího roku věku, pokud mají místo trvalého pobytu v obci. Dítě mladší 3 let nemá na přijetí do mateřské školy právní nárok.

 

  1. Organizace vzdělávání

Mateřská škola má čtyři třídy, z nichž jsou zpravidla dvě věkově smíšené a jedna předškolní smíšená a jedna předškolní, kde se vzdělávají i děti, kterým byl v příslušném školním roce navržen OŠD. Celkem je v mateřské škole zapsáno 91 dětí.

V prvním pavilónu se nachází smíšená třída KOPRETINY a předškolní třída SLUNEČNICE.

Ve druhém pavilónu jsou smíšená třídy PAMPELIŠKY a předškolní smíšená třída ZVONKY.

Provoz MŠ od 6:30 hodin do 17 hodin.

Od 6:30 se děti scházejí ve třídě Pampelišky, od 7,00 je provozu třída Kopretiny a od 7:30 se scházejí děti ve svých třídách.

Uspořádání činností je rámcové s možností pružného přizpůsobení podmínkám a situacím v konkrétní třídě. Při organizačně náročných činnostech je zajištěno souběžné působení dvou učitelů ve třídě, tak aby byla zajištěná maximální kvalita vzdělávání a bezpečnost dětí.

Dodrženy musí být intervaly mezi jídly, pitný režim a potřeba odpočinku.

6:30 –   8:15   Scházení dětí, spontánní aktivity, individuální a skupinové aktivity

8:15 –   9:00   Ranní kruh, ranní cvičení, hygiena

9:00 –   9:15  Svačina

9:15 – 10:00 Dopolední integrovaná činnost podle vzdělávacího programu

10:00 -12:00 Pobyt venku (důvodem pro zrušení jsou mráz pod 10°C, prudký déšť, vichřice, inverze)

12:00 – 12:30 Hygiena, oběd

12:30 – 13:00 Příprava na odpočinek, pohádka

13:00 – 14:30 Odpočinek, klidný program

14:30 – 15:00 Tělovýchovná chvilka, hygiena, odpolední svačina

15:00 – 17:00 Odpolední herní činnosti (dle počasí pobyt na školní zahradě), rozcházení dětí

 

Kritéria přijímání dětí do mateřské školy

Dítě do mateřské školy přijímá ve správním řízení ředitelka školy na základě žádosti jeho zákonných zástupců, v souladu s příslušnými právními předpisy a podle předem zveřejněných kritérií.

Zápis do mateřské školy se koná vždy v době od 2. – 16. května pro následující školní rok.

Přijímány jsou děti ve věku zpravidla od tří do šesti let, při odkladu školní docházky do sedmi let.

Od počátku školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne pátého roku věku, do zahájení povinné školní docházky dítěte, je předškolní vzdělávání povinné. Zákonný zástupce je povinen přihlásit dítě k předškolnímu vzdělávání, pokud ještě nedochází do mateřské školy.

Do mateřské školy zřízené obcí se přednostně přijímají děti, které před začátkem školního roku dosáhnou nejméně třetího roku věku, pokud mají místo trvalého pobytu v obci,
v případě cizinců místo pobytu, v příslušném školském obvodu, nebo jsou umístěné
v tomto obvodu v dětském domově, a to do výše povoleného počtu dětí uvedeného ve školském rejstříku.

K předškolnímu vzdělávání může být dítě přijato v průběhu školního roku, pokud to
dovoluje kapacita školy.

 

Více zde: https://www.msvejvanovskeho.cz/pro-rodice/skolni-rad/

 

Naše škola se zaměřuje na estetické prožívání a učení, rozvoj vztahů ke všemu, co souvisí s výtvarným, hudebním a literárním projevem. Na všech třídách pracují paní učitelky podle TVP, který vychází z cílů ŠVP PV, na jehož zpracování se podílí celý pedagogický kolektiv a dále z podmínek příslušné třídy a mateřské školy. Při své práci s dětmi využívají pedagogové prožitkové a kooperační, situační a didaktické vzdělávání formou her a činností, které jsou záměrné i spontánní, individuální, skupinové a frontální. Uplatňují jednotný přístup v přirozeném a souhrnném kontextu, a to při konkrétních tématech, např. podle ročního období, tradic, zvyků, nebo aktuálně vzniklých situací. Nabídka činností je plánovaná s ohledem na individuální potřeby dětí, jejich možnosti, schopnosti a zájmy, tak aby pro ně byly opravdovým přínosem. Nezapomínáme ani na upevňování vztahů mezi dětmi (prevence šikany). V předškolní třídě paní učitelky připravují děti na budoucí roli školáka a snaží se, aby dětí získaly přirozený pocit jistoty a zdravého sebevědomí. Zvláštní pozornost věnujeme dětem s odkladem školní docházky, kde je velmi důležitá úzká spolupráce s rodinou.

Vzdělávání prolíná všemi oblastmi RVP PV.

Paní učitelky vyjíždějí několikrát ročně s dětmi na tematické výlety, za krásami přírody, za zvířátky, … . Pravidelně se účastní sportovních a kulturních akcí pořádaných v rámci obce.

V rámci tělesné průpravy mají děti možnost účastnit se předplaveckého kurzu, který organizujeme ve spolupráci s Aqua Sport Club s.r.o. a MČ Praha 11

 

  1. Charakteristika vzdělávacího programu

Naše mateřská škola má ve znaku květinu.  V tomto duchu jsme také připravovali náš ŠVP, jehož název je:

„ŠKOLNÍ ROK JE VĚNEČEK ZE VŠECH NAŠICH KYTIČEK“

První třída Kopretina,                                                                 Třetí třída plná Zvonků,   
všechny bílé, každá jiná.                                                                   modrá krása na vysokém stonku.

 

Druhá třída Pampeliška,                                                       Slunečnice vzhůru vzhlíží, 
na trávníku žlutá stříška.                                                      Čtvrtá třída – škola už se blíží.

 

 

Školní vzdělávací program je v souladu s Rámcovým programem předškolního vzdělávání a vychází z cílů a kompetencí, které jsou dány Rámcovým vzdělávacím programem.

Při tvorbě ŠVP jsme vycházeli z důkladné analýzy podmínek naší školy a jasně si vymezili jakým směrem se naše práce má ubírat, čeho chceme dosáhnout a co je třeba změnit. Rozhodující pro nás je, aby se vždy děti ve školce cítily šťastné, spokojené a v bezpečí.

Děti rozvíjíme ve třech oblastech: v oblasti psychické, fyzické a sociální. Snažíme se, aby dítě na konci svého předškolního období bylo jedinečnou a relativně samostatnou osobností, schopnou zvládat nároky běžného života a zároveň se umělo vyrovnávat s problémy, které na ně v budoucnosti nepochybně čekají.

Důraz klademe na rozvoj zdravého sebevědomí a na samostatnost. Již v tomto věku se snažíme dětem vštípit základy celoživotního vzdělávání, samozřejmě podle jejich individuálních možností a potřeb.

Důležité je učit i děti zdravému životnímu stylu.

 

Hlavní cíle:

  1. rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání
  2. osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost
  3. získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí

 

Klíčové kompetence

  • k učení soustředěnost, zkoumání, objevování, experimentování
  • křešení problémůsamostatnost při řešení myšlenkových i praktických problémů
  • komunikativní – ovládání řeči, vyjadřování, sdělování prožitků, pocitů a nálad různými prostředky – řečovými, výtvarnými a hudebními, dramatickými apod.)
  • sociální a personálnísamostatné rozhodování o svých činnostech, cítění zodpovědnost za své jednání, vytvoření si vlastního názoru, dětská empatie
  • činnostní a občanské – uvědomění si smyslu pro povinnost ve hře, v práci i učení, vážit si práce druhých, cítit zdravé sebevědomí, dbát na osobní zdraví atd.

 

Dílčí cíle v oblastech:

  •  biologické
  •  psychologické
  •  interpersonální
  •  sociálně – kulturní
  •  environmentální

 

Třídní vzdělávací plán

Na tvorbě TVP se podílejí obě učitelky na třídě. Při jeho zpracovávání vycházejí ze ŠVP

„Školní rok je věneček, ze všech našich kytiček“ a jeho tematických bloků, které jsou pro všechny společné a závazné.

Pedagogové si zpracovávají podtémata jednotlivých bloků podle podmínek, potřeb, zájmů dětí a v neposlední řadě podle aktuální situace ve třídě a škole. Do plánování se jim promítá záměr, dílčí vzdělávací cíle a činnosti pomocí, kterých záměrů a dílčích vzdělávacích cílů chtějí dosáhnout. Podtémata si učitelky pojmenovávají samy a integrovaný blok mohou naplňovat v průběhu roku (v době, kdy nastane pro jeho realizaci vhodný čas).

Paní učitelky si připravují zpravidla týdenní až čtrnáctidenní plány. Začínající učitelky, nebo učitelky, které mají méně zkušeností, si po domluvě s ředitelkou školy (popř. i z vlastní iniciativy) vytváří denní plány.

K plánování pedagogové používají předtištěný tiskopis.

 

TVP obsahuje:

  • Charakteristika třídy
  • Vzdělávací podmínky
  • Posloupnost vzdělávání
  • Integrované bloky rozpracované do podtémat: záměry, dílčí cíle, nabízené činnosti, mimořádné akce, hodnocení

Na třídách je vedená pedagogická diagnostika – přehledy o individuálním rozvoji a učení dítěte.
V předškolní třídě: Individuální plány pro děti s odkladem školní docházky.

TVP jsou uloženy v jednotlivých třídách, pro rodiče k nahlédnutí v šatnách.

 

  1. Vzdělávací obsah

Integrované bloky

  • Uvíjíme věneček z našich nových kytiček
  • Usměj se na nás, kytičko, my si dáme jablíčko
  • Pyšný drak se z nebe dívá, deštík listům barvu smývá
  • Půjdeme si pro jmelí, Ježíšek nám nadělí
  • Když kytičky spinkají, vločky na ně padají
  • Sníh přikrývá kytičky, řezník dělá jitrničky
  • Haló, kytičky, vstávejte, radost nám všem dělejte…
  • Paprsky už hřejí, kytičky se na nás smějí
  • Všechno voní, všechno kvete, otevři nám oči, světe
  • Věneček jsme uvili. Děti, hurá, prázdniny!

 

Projekty:

„ Školní rok jak zahrádka, končí jedna pohádka. Školáčku otevři oči, svět se jen pro tebe točí“
(předškolní třída)

„ Červená je kytička, zelená jak hrášku kulička “ (celoškolní projekt)

„Kniha, příběh, pohádka, pestrá je jak zahrádka“ ( celoškolní projekt)

„Kniha, příběh, pohádka, pestrá je jak zahrádka“(celoškolní projekt – CELÉ )

„Vstávej semínko“ (celoškolní projekt – environmentální výchova)

 

  1. Evaluační systém

Autoevaluace je průběžné vyhodnocování vzdělávacích činností, situací a podmínek v mateřské škole, které zaměstnancům poskytuje zpětnou vazbu o kvalitě vlastní práce. Evaluační činnosti jsou prováděny jak na úrovní třídy, tak na úrovni školy. Cílem je zkvalitnění naší práce ve prospěch dětí. Nejedná se o jednorázové nahodilé zhodnocení jednotlivého jevu na základě subjektivního názorů, pedagoga, zaměstnance, ale o proces, který probíhá systematicky, promyšleně podle předem připraveného plánu.

 

                                             Vnitřní evaluace:

Na úrovni školy:                                                                                           Na úrovni třídy

Vlastní hodnocení školy                                                                               Diagnostika třídy

Hospitace pedagogických pracovnic:                                                            Diagnostika dítěte

ředitelka – učitelka                                                                                       Hodnocení TVP

učitelka – učitelka                                                                                         Sebereflexe pedagoga

Kontrola práce personálu

Hodnocení ŠVP a TVP

Hodnocení pedagogů na základě autoevaluace

Hodnocení spolupráce s ostatními subjekty

 

Vnější evaluace

Názory rodičů

Názory vedení a pedagogů školy

Pedagogicko-psychologická poradna

Zřizovatel

Česká školní inspekce

Hygienická stanice

Další veřejnost

Při komplexním vyhodnocování práce mateřské školy se budeme zaměřovat na tyto oblasti:

 

 

Předmět evaluace Technika hodnocení Časový plán Odpovědnost
 

Soulad TVP – ŠVP – RVP PV

Pedagogické porady

Hospitace

Dotazník

Monitoring

Přehledy o rozvoji dítěte

Autoevaluace učitelek

 

 

 

 

1x ročně – červen

 

 

 

 

Ředitelka školy

 

učitelky

PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ
 

Materiální a věcné podmínky

 

Dotazník

Záznamy z pedag. a provoz. porad

Záznamy z kontrolní činnosti

Analýza podmínek

 

 

 

1x ročně – červen

 

 

Pedag. a provozní zaměstnanci

Životospráva Kontrolní činnost

Monitoring

Průběžně Ředitelka školy

Vedoucí ŠJ

Psychosociální podmínky Hospitace

Záznamy z pedag.rad

 

 

Průběžně

 

Ředitelka školy

 

Organizační podmínky

 

Kontrolní činnost

Monitoring

Záznamy z pedag. a provozních porad

Analýza podmínek

 

 

 

1x ročně -červen

 

 

Pedagogické a provozní zaměstnankyně

Řízení mateřské školy Hospitace

Evaluace, autoevaluace

Monitoring

Dotazník

Záznamy z pedag.rad

 

 

Průběžně

 

Ředitelka školy

 

Personální podmínky

 

Kontrolní činnost

Rozhovory

 

 

 

Průběžně

 

 

Ředitelka školy

Pedagogické zajištění Hospitace

Průběžné vzdělávání pedagogů

Rozhovory

 

Průběžně

 

Ředitelka školy

Spoluúčast rodičů Dotazník
Analýza podmínek
1x ročně

 

 

Zástupkyně ředitelky,

pedag.pracovnice

Průběh výsledky vzdělávání
 

Uplatnění výchovně vzdělávacích metod, forem práce

 

Hospitace

Monitoring

Dotazníky

Konzultace pedagogů

 

 

 

Průběžně

 

 

Pedagogové

 

 

Osobní rozvoj pedagogů

 

Hospitace

Dotazníky

Pedagogické porady

DVPP

 

 

 

Průběžně

 

 

Ředitelka školy

Pedagogové

 

Evaluace integrovaného bloku

 

Záznamy v hodnotících listech

Konzultace pedagogů

Pedagogické porady

 

 

 

Po skončení IB

 

 

Pedagogové

 

Evaluace jednotlivých podtémat

 

Záznamy z TVP

Konzultace učitelek

 

Po skončení jedn. podtémat

 

 

Pedagogové

 

Záznamy o rozvoji dítěte

 

Záznamy pedagogické diagnostiky (archy)

Konzultace pedagogů

Konzultace s rodiči

Pedagogické porady

 

 

 

 

Průběžně

3x – archy PD

 

 

 

Pedagogové

 

Akce školy

 

Dotazníky

Rozhovory s rodiči

Provozní a pedag. Porady

 

 

 

Průběžně

 

 

 

Pedagogové

Ředitelka školy

 

 

SPOLUPRÁCE

 

Spolupráce s rodinou

 

Dotazníky

Rozhovory s rodiči

Monitoring mezi rodiči

Třídní schůzky

Provozní a pedag. porady

 

 

 

Průběžně

Pedagogové

Provozní zaměstnanci

Ředitelka školy